Boycot of normale maatregelen?
Iedereen heeft het wel gehoord: de heftige aanvallen op Israëlische fans die op donderdag 7 november in Amsterdam waren voor de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv. Wat ik me meteen afvroeg toen ik van deze situatie hoorde, was hoe de gemeente Amsterdam dit heeft kunnen laten gebeuren.
Eerder dit jaar was er in Amsterdam al grote chaos ontstaan door pro-Palestina protesten. Dit maakt het voor mij logisch dat het geen goed idee was om een grote groep Israëlische fans hierheen te laten komen. Bij risicovolle wedstrijden in het voetbal worden vaak maatregelen genomen om escalaties te voorkomen. Zo mogen bijvoorbeeld bij Ajax-Feyenoord de uitfans niet eens komen. In mijn ogen zou eenzelfde aanpak hier passend zijn.
Mijn voorstel is dat de club Maccabi Tel Aviv wedstrijden blijft spelen, maar dat ze geen fans meer meenemen naar het buitenland of in ieder geval niet naar landen waar spanningen bestaan rondom het Israëlisch-Palestijnse conflict. Dit voorstel heeft niets te maken met het boycotten van Israël; het gaat puur om de veiligheid van de supporters en om de rust in de stad te bewaren.
Een ander punt is dat dit soort incidenten niet alleen voor onrust zorgt, maar ook een negatief imago creëert voor de stad Amsterdam. Amsterdam is bekend als een multiculturele en gastvrije stad. Wanneer er zulke rellen ontstaan, tast dat dit imago aan, wat gevolgen kan hebben voor het toerisme en de algemene reputatie van de stad.
Sommige mensen zeggen dat dit discriminatie is omdat voetbal los van politiek zou moeten staan. Toch vind ik dit geen steekhoudend argument. Kijk naar Rusland, dat al lange tijd door verschillende landen wordt uitgesloten van deelname aan sportevenementen; niemand noemt dit discriminatie. Ik vind dat Maccabi Tel Aviv hun wedstrijden moet kunnen blijven spelen, maar dat het meenemen van supporters naar risicovolle steden moet worden heroverwogen voor de veiligheid van iedereen.
Al met al denk ik dat de Israëlische fans zelf ook verantwoordelijkheid dragen, ze wisten dat de situatie in Amsterdam al eerder gespannen was rondom dit conflict. Hoewel ik het natuurlijk niet oké vind dat dit is gebeurd, was het deels te verwachten. Toch denk ik dat het beter is om voor de veiligheid fans gewoon niet meer mee te laten reizen.



