Voor het vak het de opdracht om een montage te maken in de vorm van een mini-documentaire van 3 tot 4 minuten te maken, waarin het vertellen van een verhaal via beeldtaal centraal stond. Het ging er nadrukkelijk niet om een feitelijk verslag te maken met lange interviews of “pratende hoofden”, maar om het overbrengen van een gevoel, sfeer of beleving. De opdracht daagde ons uit om na te denken over visuele storytelling: hoe vertel je een krachtig en meeslepend verhaal met beelden, ondersteund door geluid, eventueel een voice-over of korte teksten in beeld?
Visuele benadering
De nadruk lag op het laten zien in plaats van uitleggen. Het doel was dat we moesten leren om via camerawerk, compositie, montage en ritme emoties op te roepen en inhoud over te brengen zonder veel uitleg in woorden. Denk bijvoorbeeld aan close-ups van handen die werken, het gebruik van lichtval, de keuze voor bepaalde locaties of het volgen van een hoofdpersonage in dagelijkse handelingen. Die visuele keuzes moesten betekenisvol zijn en bijdragen aan de zeggingskracht van de video.
Het productieproces
Het gehele productieproces was opgesplitst in duidelijke fasen, die elk apart beoordeeld werden. Dit diende niet alleen als houvast tijdens de uitvoering, maar bood ook de mogelijkheid om tussentijds feedback te krijgen en bij te sturen. De onderdelen waren:
-
Filmplan: een document waarin het onderwerp van de minidoc werd toegelicht. Dit plan bevatte een kort motivatieverhaal, een researchverslag met bronnen en gesprekken, een beschrijving van de hoofdpersoon, een overzicht van de cruciale gebeurtenissen en beelden en een lijst met mogelijk te gebruiken multimedia.
-
Treatment: een gedetailleerde uitwerking per scène, geschreven in de tegenwoordige tijd. Het ging hier om het verbeelden van het verhaal: wat wil je dat de kijker ziet, voelt en beleeft? De nadruk lag op actie, ontwikkeling en emotie, niet op een droge opsomming van feiten.
-
Shotlist en commentaartekst: een lijst met minimaal 15 essentiële shots, waarin is beschreven wat in elk beeld te zien is en hoe het bijdraagt aan het verhaal. Eventuele voice-overteksten of tekstfragmenten in beeld zijn hierbij letterlijk uitgeschreven.
-
Production sheet: een praktisch draaiboek dat alle benodigde informatie bevatte om efficiënt en gestructureerd te filmen.
Montage en afwerking
Na de opnames is er eerst een eerste versie van de montage gemaakt. Deze versie bevatte nog geen muziek, maar wel titels en visuele structuur. De focus lag op beeldselectie, verhaalopbouw en technische correctheid. Vervolgens is, op basis van ontvangen feedback van docenten of opdrachtgevers, een definitieve versie gemonteerd. Hierin zijn ook de muziek, ondertiteling, grafische elementen en kleurcorrectie verwerkt. De eindversie moest voldoen aan strikte technische eisen: goede beeldkwaliteit, correcte geluidsbalans, consequente typografie en een verzorgde afwerking.